Newsletter nr. 5 – mai 2026
Notă: Începând cu anul 2026, Newsletterele Nowium sunt publicate doar în varianta web (fără pdf), în limba română și engleză
Cuprins
- Modul de verificare și sancționare a menținerii activului net al societăților la minimum 50% din capitalul social (Comunicat ANAF)
- Modificarea criteriilor de risc de rambursare necuvenită a TVA și ajustări în domeniul accizelor (OUG 38/2026)
- Aprobarea OUG 128/2024 și modificarea sistemului RO e-Factura (relația B2C, agricultori, furnizori identificați prin CNP) (Legea 88/2026)
- Aprobarea OUG 91/2025 – neplata primei zile de concediu medical și clarificări privind calculul indemnizațiilor (Legea 64/2026)
- Procedura de recalculare din oficiu a contribuției de asigurări sociale de sănătate (Ordinul 603/2026)
- Introducerea poziției 116 „Contribuție de solidaritate” în formularul 100 (Ordinul 602/2026)
- Procedurile de verificare a raportării de către furnizorii de servicii de criptoactive (Ordinul 608/2026)
- Actualizarea procedurii de îndrumare și asistență a contribuabililor acordată de ANAF (Ordinul 514/2026)
- Cursurile valutare de închidere ale lunii mai 2026
- Indicatori sociali
Comunicat ANAF privind menținerea activului net al societăților la minimum 50% din capitalul social – condiții de verificare și sancțiuni (Comunicat ANAF, 13 mai 2026)
Sumar
ANAF a publicat la data de 13 mai 2026 un comunicat oficial prin care precizează de când și cum va verifica respectarea prevederilor introduse prin Legea nr. 239/2025 referitoare la menținerea activului net al societăților la minimum 50% din capitalul social.
Detalii
Verificările și sancțiunile vor fi aplicate astfel:
1. Restituirea împrumuturilor către asociați
Societățile care, potrivit situațiilor financiare anuale aprobate pentru 2025, au un activ net mai mic de 50% din capitalul social:
- nu pot restitui împrumuturi către asociați/acționari sau persoane afiliate;
- ANAF va sancționa toate restituirile efectuate după aprobarea situațiilor financiare.
- Amendă: între 10.000 lei și 200.000 lei.
2. Obligația de reconstituire a activului net
Societățile care, potrivit situațiilor financiare anuale aprobate pentru 2025, au un activ net mai mic de 50% din capitalul social trebuie să îl reconstituie până la 31.12.2027.
- Amendă pentru nerespectare: între 10.000 lei și 200.000 lei.
3. Conversia împrumuturilor asociaților în capital social
Societățile cu activ net mai mic de 50% din capitalul social, nereconstituit până la 31.12.2027, care au datorii față de asociați provenite din împrumuturi sau alte finanțări, au obligația să majoreze capitalul social prin conversia acestor creanțe până la 31.12.2029.
- Amendă pentru nerespectare: între 40.000 lei și 300.000 lei.
4. Restricții privind dividendele interimare și împrumuturile către asociați
Pentru societățile care distribuie dividende interimare se introduc restricții suplimentare:
- se suspendă dreptul de a acorda împrumuturi către asociați/acționari sau persoane afiliate până la regularizarea dividendelor;
- încălcarea regulii poate atrage amenzi între 10.000 lei și 200.000 lei și, în anumite situații, răspundere solidară.
Ordonanța de urgență 38/2026 pentru modificarea și completarea unor acte normative – criterii de risc de rambursare necuvenită a TVA și măsuri în domeniul accizelor (MO nr. 393/2026)
Sumar
OUG 38/2026 modifică și completează mai multe acte normative, dintre acestea am considerat relevante următoarele noutăți:
- modificarea criteriilor pe baza cărora se consideră că o persoană impozabilă prezintă risc de rambursare necuvenită a TVA (art. 169 din Codul de procedură fiscală);
- ajustări în domeniul accizelor privind garanția pentru comercializarea angro de produse energetice și autorizarea antrepozitelor fiscale pentru producția exclusivă de vinuri.
Detalii
1. Riscul de rambursare necuvenită a TVA (art. 169 din Codul de procedură fiscală)
- Se elimină situația care viza neconcordanțele semnificative dintre informațiile din declarațiile informative privind livrările/achizițiile/prestările depuse de persoana impozabilă și cele depuse de partenerii de afaceri (inclusiv prin sistemul de schimb de informații privind TVA între statele membre UE) – declarațiile D390 și D394. Practic aceste neconcordanțe nu mai reprezintă un risc de rambursare necuvenită a TVA.
- Se introduce posibilitatea ca, prin ordin al președintelui ANAF, să fie stabilite alte situații din care rezultă că persoanele impozabile prezintă un risc de rambursare necuvenită a TVA.
- De reținut: actul normativ nu prevede un termen concret în care ANAF trebuie să emită ordinul privind noile criterii de risc.
2. Măsuri în domeniul accizelor (prezentare pe scurt)
- Garanție pentru comercializarea angro (art. XI): pentru obținerea atestatului de comercializare angro, operatorii economici care doresc să distribuie și să comercializeze angro produse energetice – gaz petrolier lichefiat, păcură, băuturi alcoolice (altele decât vinurile) și tutun prelucrat – au obligația să constituie o garanție de 250.000 lei. În situația în care organele competente constată indiciile săvârșirii unei infracțiuni și evaluează prejudiciul, operatorul are obligația de a reîntregi garanția la nivelul prejudiciului, cu excepția cazului în care garanția este îndestulătoare.
- Antrepozite fiscale pentru producția exclusivă de vinuri (art. XII): pentru autorizarea acestora nu mai este necesară deținerea dovezii autorizării privind securitatea la incendiu, fiind suficient avizul de funcționare emis de Inspectoratul pentru Situații de Urgență competent ori actul prin care acesta constată că autorizarea privind securitatea la incendiu nu este necesară.
Legea 88/2026 privind aprobarea OUG 128/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și măsuri specifice pentru digitalizare – modificări ale sistemului RO e-Factura (MO nr. 459/2026)
Sumar
Legea aprobă OUG nr. 128/2024 (act prin care au fost modificate și completate Codul fiscal și au fost introduse măsuri specifice pentru digitalizare) și aduce o serie de modificări sistemului național RO e-Factura, reglementat prin OUG nr. 120/2021, vizând în special relația B2C, agricultorii care aplică regimul special, furnizorii/prestatorii identificați fiscal prin CNP și institutele/centrele culturale ale altor state.
Detalii
1. Institute/centre culturale ale altor state (art. 10^5)
Se extind permanent excepțiile menționate mai jos, anterior acestea erau aplicabile până la 1 octombrie 2025:
- Utilizarea sistemului RO e-Factura nu este obligatorie pentru livrările/prestările efectuate de institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale.
- Operatorii economici stabiliți în România care livrează bunuri/prestează servicii către aceste entități nu au obligația transmiterii facturilor prin RO e-Factura, cu excepția situației în care beneficiarii au optat pentru utilizarea sistemului.
2. Agricultori în regim special (art. 10^7)
Se extind permanent excepțiile menționate mai jos, anterior acestea erau aplicabile până la 1 octombrie 2025:
- Agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori (art. 315^1 din Codul fiscal) nu au obligația utilizării sistemului RO e-Factura.
- Se abrogă art. 10^7 alin. (4) cu privire la cerința de a solicita înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu
- Operatorii economici stabiliți în România care livrează/prestează către acești agricultori nu au obligația transmiterii facturilor prin RO e-Factura, cu excepția situației în care beneficiarii sunt înscriși în Registrul RO e-Factura opțional.
3. Registrele RO e-Factura și scoaterea din registre (art. 10^8)
- Furnizorii/prestatorii care nu au obligația utilizării sistemului și care au fost înregistrați în Registrul obligatoriu, precum și cei înregistrați în Registrul opțional, pot solicita scoaterea din aceste registre; scoaterea operează începând cu data de 1 a lunii următoare celei în care au solicitat-o.
4. Furnizori identificați fiscal prin CNP (art. 10^10)
- Furnizorii/prestatorii care se identifică fiscal prin CNP nu au obligația să respecte prevederile art. 5, 9^1, art. 10 alin. (1) și art. 101 alin. (2).
- Aceștia pot opta pentru utilizarea sistemului RO e-Factura; în caz de opțiune, sunt obligați să fie înregistrați în Registrul RO e-Factura opțional, cu înscriere începând cu data de 1 a lunii următoare exercitării opțiunii.
5. Intrare în vigoare (art. IV)
- Prevederile art. III (modificările RO e-Factura) intră în vigoare începând cu data de 1 a lunii următoare publicării legii în Monitorul Oficial (publicată la 29 mai 2026), respectiv 1 iunie 2026.
- În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare, procedura privind registrele (art. 10^8) se modifică prin ordin al președintelui ANAF.
Legea 64/2026 pentru aprobarea OUG nr. 91/2025 privind stabilirea unor măsuri în cadrul sistemului de sănătate – neplata primei zile de concediu medical și clarificări privind calculul indemnizațiilor (MO nr. 416/2026)
Sumar
Legea aprobă OUG nr. 91/2025, prin care s-a introdus, începând cu 1 februarie 2026, măsura privind neplata primei zile de concediu medical, și aduce clarificări privind modul de calcul al indemnizațiilor, precum și categoriile exceptate de la această regulă.
Detalii
- Certificate medicale consecutive pentru același episod de boală: în cazul în care, pentru același episod de boală sau pentru complicațiile care decurg din acesta, sunt emise mai multe certificate de concediu medical consecutive, diminuarea indemnizației se realizează prin eliminarea unei singure zile de plată, indiferent de numărul certificatelor acordate pentru aceeași afecțiune.
- Categorii exceptate de la regula neplății primei zile: concediile de maternitate, concediile pentru risc maternal, cele pentru îngrijirea pacienților oncologici, persoanele incluse în programele naționale de sănătate, precum și concediile acordate pacienților aflați în regim de spitalizare.
- Certificate eliberate nelegal: dacă, în urma controlului, se constată că certificatul de concediu medical a fost eliberat cu nerespectarea prevederilor legale, asiguratul nu beneficiază de indemnizația aferentă concediului medical.
- Norme de aplicare: aplicarea categoriilor exceptate urmează a fi reglementată prin ordin comun al ministrului sănătății și al președintelui CNAS, care trebuie emis în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii de aprobare.
- Aplicabilitate: noile prevederi privind categoriile exceptate se aplică numai concediilor medicale acordate începând cu 1 iunie 2026.
Ordinul 603/2026 pentru aprobarea Procedurii privind recalcularea din oficiu, de către organul fiscal, a contribuției de asigurări sociale de sănătate, precum și a modelului și conținutului unor formulare – recalcularea CASS în caz de deces (MO nr. 419/2026)
Sumar
Ordinul aprobă procedura privind recalcularea din oficiu a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS), precum și modelul și conținutul noilor formulare utilizate de organele fiscale în acest proces. Ordinul se aplică începând cu 18 mai 2026, dată la care se abrogă OPANAF nr. 493/2022, care reglementa anterior aceeași procedură.
Detalii
- Persoane vizate: persoanele fizice care optează pentru plata CASS, inclusiv cele care realizează venituri din activități independente, cedarea folosinței bunurilor, investiții, activități agricole sau alte categorii de venituri prevăzute de Codul fiscal, precum și persoanele fără venituri.
- Situația vizată: cazurile în care persoana pentru care s-a exercitat opțiunea de plată a contribuției decedează în perioada de asigurare. În aceste cazuri, organul fiscal recalculează din oficiu contribuția datorată, corespunzător perioadei efective pentru care obligația fiscală este valabilă.
- Formulare aprobate: „Referat privind recalcularea contribuției de asigurări sociale de sănătate” și „Decizie de recalculare din oficiu a contribuției de asigurări sociale de sănătate”.
Ordinul 602/2026 privind modificarea și completarea Ordinului președintelui ANAF nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă – introducerea poziției 116 „Contribuție de solidaritate” (MO nr. 416/2026)
Sumar
Ordinul actualizează și completează nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat prin introducerea unei noi poziții – poziția 116 „Contribuție de solidaritate” – și revizuiește instrucțiunile de completare ale formularului 100.
Detalii
- Se introduce în Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat poziția 116 „Contribuție de solidaritate”.
- Au fost revizuite instrucțiunile de completare aferente formularului 100 „Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat”, pentru corelarea acestora cu noile prevederi.
Nowium Audit & Assurance
Nowium și-a extins portofoliul de servicii prin lansarea diviziei de Audit & Assurance, dedicată companiilor care au nevoie de siguranță, rigoare și claritate în raportarea financiară. Oferim servicii de audit financiar și audit intern, realizate în conformitate cu standardele profesionale aplicabile, cu focus pe credibilitatea informațiilor financiare și gestionarea riscurilor.
Prin această nouă divizie, sprijinim managementul și acționarii în luarea unor decizii bine fundamentate, într-un mediu economic și legislativ tot mai complex.
👉 Descoperă serviciile de Audit & Assurance Nowium:
Ordinul 608/2026 pentru aprobarea procedurilor de punere în aplicare a prevederilor art. 291^6 alin. (8) și (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală – verificarea raportării de către furnizorii de servicii de criptoactive (MO nr. 436/2026)
Sumar
Ordinul aprobă procedurile prin care ANAF verifică modul în care Furnizorii de Servicii de Criptoactive Raportori își îndeplinesc obligațiile de raportare și procedurile de diligență fiscală prevăzute în anexa nr. 6 la Codul de procedură fiscală, precum și modalitatea de comunicare ulterioară cu aceștia în cazul raportării incorecte sau incomplete.
Detalii
- Anexa nr. 1 – verificarea cerințelor de raportare și a diligenței fiscale: procedura permite identificarea furnizorilor care nu au raportat informațiile prevăzute, nu au respectat termenele de raportare (15 martie a anului calendaristic curent pentru anul precedent) sau nu au respectat procedurile de diligență fiscală pentru stabilirea utilizatorilor care fac obiectul raportării.
- Anexa nr. 2 – comunicarea cu furnizorii: atunci când ANAF constată că informațiile raportate sunt incorecte și/sau incomplete, furnizorului i se comunică o notificare, iar acesta are la dispoziție un termen de 30 de zile de la primirea notificării pentru a corecta și/sau completa informațiile.
- Anexa nr. 3 – formularul: se aprobă modelul, instrucțiunile de completare și caracteristicile formularului „Notificare privind informațiile incorecte și/sau incomplete furnizate de către Furnizorii de Servicii de Criptoactive Raportori care au obligația de raportare”.
- Sancțiuni: nerespectarea obligațiilor atrage aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 336 alin. (1) și (2) și ale art. 339 alin. (3) și (4) din Codul de procedură fiscală.
Ordinul 514/2026 pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului finanțelor nr. 1.233/2021 privind Procedura de îndrumare și asistență a contribuabililor – actualizarea modalităților de asistență acordată de ANAF (MO nr. 438/2026)
Sumar
Ordinul modifică procedura de îndrumare și asistență a contribuabililor acordată de ANAF, actualizând conținutul asistenței acordate din oficiu, modalitățile de furnizare a acesteia și denumirea structurii responsabile.
Detalii
- Asistența din oficiu: constă în furnizarea, din inițiativa organului fiscal central, de informații cu caracter general privind modul în care contribuabilii trebuie să procedeze pentru a beneficia de un drept fiscal sau pentru a se conforma unei obligații declarative/de plată și/sau fiscale.
- Modalități de furnizare: față în față și/sau electronic, prin instrumente precum materiale informative (ghiduri, broșuri, pliante, afișe), comunicate de presă, întâlniri de lucru cu grupuri de contribuabili, educație fiscală, campanii de informare, emisiuni radio/TV, pagina oficială ANAF pe rețelele de socializare, sisteme de tip agent conversațional și seminare web.
- Modificări de denumire: în tot cuprinsul anexei, sintagma „DGAC” se înlocuiește cu „DGASC”, iar „Direcția generală de asistență pentru contribuabili” cu „Direcția generală de asistență și servicii pentru contribuabili”.
Cursurile valutare de închidere ale lunii mai 2026
Cursurile valutare comunicate de BNR care sunt folosite la închiderea lunii mai 2026 pentru evaluarea elementelor monetare de activ și de pasiv exprimate în valută (disponibilități bănești, creanțe, datorii), cât și pentru evaluarea creanțelor și datoriilor exprimate în lei, a căror decontare se face în funcție de cursul unei valute, sunt:
| 1 EUR | 1 USD | 1 CHF | 1 GBP |
| 5,2489 RON | 4,5099 RON | 5,7535 RON | 6,0503 RON |
Vă reamintim că în secțiunea „Resurse” a site-ului nostru găsiți un utilitar Excel prin care cursurile valutare sunt preluate automat de pe site-ul BNR și sunt alocate pe fiecare zi de valabilitate, conform regulilor contabile. Cursul de închidere de lună este cursul valutar comunicat în ultima ședință valutară a lunii respective.
Indicatori sociali 2026
Impozite și contribuții 2026 pentru activități dependente | Angajator și beneficiar (pentru activități considerate dependente) (cota %) | Angajat și prestator de activități dependente (cota %) |
Contribuția pentru asigurări sociale (pensie) | - Nu se datorează pentru condiții normale de muncă - 4% pentru condiții deosebite de muncă - 8 % pentru condiții speciale de muncă | 25% |
Contribuția la fondul de asigurări sociale de sănătate (calculată la venitul brut) | Nu se datorează | 10% |
Impozitul pe venit | 10% | |
Contribuția asiguratorie pentru muncă (CAM) | 2,25% | |
Fondul pentru neangajarea de persoane cu handicap (pentru angajatorii care au peste 50 salariați) | 4 x salarii minime pe economie la fiecare 100 de salariați | |
Valoarea unui tichet de masă impozabil în sensul impozitului pe venit | max. 45 lei | |
Salariul minim pe economie (brut) | -> 4.050 lei -> 4.325 lei – începând cu 1 iulie 2026 -> 4.582 lei pentru angajații din domeniul construcțiilor -> 4.050 lei pentru angajații din sectorul agricol şi industria alimentară | |
Diurnă (în țară) Pentru angajații instituțiilor publice Pentru angajații din sectorul privat | 23 lei 57,5 lei | |
Începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025, au fost eliminate facilitățile fiscale acordate angajaților ce lucrează în sectorul IT, construcții, agricultură și industria alimentară. | ||
